12.30.2015

Terima Notis Tuntutan Dari Bank, Apa Yang Perlu Dilakukan?

Apabila kita menerima Notis Tuntutan atau Letter Of Demand ini apakah yang perlu kita lakukan? Itu lah persoalannya. Ada yang campak dan koyak-koyak sahaja notis tuntutan ini. Ada yang"gabra"...ada yang senyum sinis dan ada pula yang pengsan.

Sebagai seorang Peguam ingin saya memberikan tip-tip yang sesuai dan berguna untuk dilakukan apabila anda menerima Notis Tuntutan dari Bank. Senang sahaja.

Tip-tipnya ialah :

1) Hubungi Bank tersebut (cuba hubungi berkali, usaha sehingga anda bercakap dengan Pegawai)

2) Bincang bagaimana nak jelaskan

3) Buat "reschedule" pembayaran

4) Bayar sedikit dahulu untuk menunjukkan anda "serious" untuk membayar

5) Bayarlah sehingga selesai hutang

Nah, di atas adalah tip-tip untuk mengelakkan dari anda disaman dan dikenakan tindakan Mahkamah oleh Pihak Bank tersebut. Di artikel yang akan datang saya akan menulis tentang orang yang dikenakan tindakan Mahkamah pula.

Terima Kasih.
Read More...

12.04.2015

Paris Di bom, Britain Lancar Serangan. Nampak tak permainan disitu?

"We must confront this evil", itu lah kata-kata Foreign Secretary Britain,Hilary Benn terhadap IS. Britain telah melancarkan serangan keatas IS pada hari ini. Apa yang dicaturkan oleh mereka ini ternyata terjadi. Seperti yang kita semua tahu IS atau ISIS ini ditaja oleh US. Terang lagi bersuluh. Tidak perlu disorok-sorok. Dan semua ini bermula apabila dikata kumpulan ini menyerang dan mengebom Paris sedangkan US yang sememangnya pandai dengan menjadi "master mind" tetap selamat.

Ok, mari kita lihat siapakah IS. Mereka adalah singkatan dari Negara Islam iaitu Iraq dan Syiria dan dikenal juga sebagai Islamis State of Iraq and Syiria and the Levant. Tujuan mereka ialah untuk cuba menubuhkan sebuah negara merdeka dengan wilayah meliputi Iraq, Syiria dan bahagian dari Lebanon. Kumpulan ini dipimpin oleh seorang yang dari Iraq yang bernama Abu Bakar Al Baghdadi.

Apa yang dilakukan oleh IS ini adalah mereka berjuang untuk melawan Presiden Syiria Bashar al Assad serta kumpulan-kumpulan Islam yang lain. Ini lah tadi yang dikatakan tajaan US tadi. US menaja IS untuk menumpaskan Bashar sekaligus menjadikan Syiria huru hara.

Mengapa pula mereka menetang Paris?  US telah memimpin Perancis untuk sama-sama menyerang Iraq dan Syiria terjadi sejak September 2014 lagi. Akan tetapi Perancis baru sahaja melakukan serangan dan pengeboman terhadap ISIS pada  27 September 2015. Perancis menggunakan 6 pesawat tempur mereka (4 Rafale dan 1 C-130 serta 1 sebuah helikopter). Perancis melakukan serangan terhadap ISIS di Syiria tetapi Perancis telah dulu menyerang minyak ISIS di Zumar Irak pada 19 September 2014 lalu. Mesti ini tidak di war-warkan di media. 

Nah, jelas lah bahawa kerana perkara di atas ini lah Perancis telah dibom. Tetapi US masih selamat kerana US yang menaja IS. Dan alih-alih Britain pula yang menghantar pasukan perangnya untuk menyerang IS. Tetapi didalam hal ini Nabi S.A.W telah berpesan bahawa muslim jangan berbuat apa-apa, diam dan jangan menyokong IS ini. (sila lihat penulisan saya sebelum ini). So nampak tak siapa dalang disini? US!!!

Ini lah caranya US yang dibelakangnya semua tahu ialah keluarga Rhostchild (Yahudi) yang cuba mengawal dunia dengan menaja dan menggunakan wang untuk menjatuhkan sesuatu negara. 



Read More...

12.02.2015

Theory of Relativity, Abu Yusuf Ibn Ishaq Al-Kindi

THE TRUE FATHERS : Part 1

11 hundred years before Einstein, there is a Muslim philosopher who invented scientist and philosopher.  In the West he is known by latin name Alkindus. On the 8th century, Al-kindi  with the limited technology at the time came up with this concept. So why do the west ignore the first person who put this theory forward. Becasue he was a muslim?.
Read More...

Angkara Siapa ?

 " Jika terdapat sesuatu yang tidak kena dalam sesebuah negara, anda akan dapati ia dari Yahudi." 
Henry Ford (1863-1947)

Beliau menyebut begitu kerana angkara jahat yang dilakukan oleh Yahudi ke atas Amerika. Ini adalah benar. Jika tidak percaya anda semua boleh membaca

Tapi kita tinggalkan Amerika ...Saya ingin menarik perhatian kamu semua terhadap negara tanah tumpah darah kita iaitu Malaysia. Bermulanya dari MH370, Skandal 1MDB, rombakan kabinet, kenaikan harga tol, minyak, LRT, ERL,GST, dan bermula 2016 tiada lagi subsidi terhadap bil elektrik dan minyak kereta dan yang paling penting kita telah menjual aset-aset negara kita kepada luar. Semua ini berlaku dalam masa yang singkat. Siapakah agaknya yang memberikan nasihat dan tunjuk ajar? Kita sendiri tahu bahawa Pemimpin negara menggunakan orang-orang dari negara Yahudi sebagai Penasihat Negara kita. Apabila saya sebut negara Yahudi, faham-faham sahaja lah.

Seperti yang kita semua tahu juga, negara kita memang boros di dalam perbelanjaan pentadbiran dan  "Money is the King" adalah pegangan sesetengah Pemimpin dinegara ini.   Dan ini membuka peluang yang ditunggu-tunggu oleh Yahudi. Akhirnya, bagai di cita, ini benar-benar terjadi apabila Malaysia sudah mula menerima kedatangan Obama kesini. 

Untuk apakah Obama datang?  Yahudi menerusi Rothschild sememangnya dari dulu lagi sentiasa menggunakan dan mengekalkan tradisi lama mereka iaitu tidak menonjol di dalam tindakan, menggunakan orang tengah, menggunakan wang untuk sebagai sumber untuk menjatuhkan seseorang. Nah!!! nampak tak di situ ?

Jelas bahawa dengan kenaikan ini semua maka kita sebagai rakyat akan tertindas. Apabila kita tertindas maka akan lahir lah api-api kemarahan.  Dan Amerika pula cuba mengikat kita dari segi perjanjian TPPA. Sedikit demi sedikit negara kita dikawal selia dengan cara yang sangat licik dan akhirnya kita akan menjadi seperti Indonesia. Kalau ditanya kepada peminpin negara sudah pasti mereka tidak sedar atau pun mereka sedar tetapi mereka tidak peduli.

Mungkin pada sesiapa yang membaca tulisan ini merasakan saya merepek mereka-reka cerita tetapi percayalah bahawa jika kita tidak sedar maka negara ini akan menjadi mangsa. Saya hanya menulis dan memberikan pendapat melalui pena dan terpulanglah kepada sesiapa yang membacanya untuk menilai. Demi agama, negara dan bangsa, saya ikhlas.

Terhenti seketika...

Read More...

11.30.2015

Yummy Yogurt For Breakfast !!!



1 pack of yogurt (any brand)
Instant oat (half of the cup)
Low fat milk (half of the cup with any brand)
Slice a fresh  strawberry 

Put all together by layered

tadaaaaaa.....
Read More...

11.17.2015

Kenali Asal Usul Anda...Berdasarkan Al Quran dan bukannya dengan Buku Sejarah !!!


Dari mana kah asalnya kita? satu persoalan yang cukup menarik. Jika melihat kepada sejarah yang kita belajar disekolah dahulu diceritakan bahawa manusia berasal dari zaman purbakala. Tidak tahu bercakap, tidak pandai apa-apa, tidak berpakaian dll. Tapi benarkah? Persoalan lagi.

Tapi cuba kita berfikir dengan tenang dan panjang lebar dengan akal fikiran yang Allah kurniakan kepada kita mengapa kita tidak melihat sejarah asal usul manusia dari konteks Al Quran.  Ok mari kita lihat apakah kebenarannya.

Di dalam Al Quran Allah telah menerangkan bahawa Allah menjadikan Nabi Adam dan Allah telah mengajarkan kan Nabi Adam nama-nama benda dan Nabi Adam disuruh untuk memberitahu apakah benda-benda itu. So, jelas bahawa orang pertama yang Allah jadikan telah pandai bercakap. Jadi teori zaman purbakala bahawa orang purbakala tidak boleh bercakap adalah tidak benar.

Kemudian, teori bahawa orang zama purbakala tidak pandai membuat peralatan juga tidak benar. Allah telah menyuruh  Nabi Nuh untuk membuat kapal yang besar sejak beribu-ribu tahun dahulu. So, sejarah ciptaan manusia salah lagi.

Jadi untuk kita mengenal asal usul kita dengan lebih mendalam saya rasa kita semua perlu menonton video ini. Video ini sangat bagus kerana video ini menceritakan dengan mendalam siapakah kita sebenarnya. Selamat menonton !!!.


Read More...

Bagaimana menghadapi ISIS ? ..."jangan Kamu bergerak, jangan kamu berbuat apa-apa..."

Hari ini saya nak bercerita sikit tentang ISIS. Kita masuk sikit bab agama. Maklumlah 2 3 hari lepas kita digemparkan dengan bom di Paris. Katanya dalangnya adalah ISIS. Tapi kita tinggalkan bab bom ni sebab apa yang penting saya nak cerita sedikit tentang ISIS.

Cerita ISIS yang saya tulis ini saya ambil infonya dari ceramah Ustaz Nazrul Nasir - Tajuk : Siapa ISIS ?.  Ok, mari saya cerita serba sedikit tentang ISIS atau DAISH ini.

ISIS bermaksud Islamic State in Iraq and Syria dan dalam bahasa Arab bermaksud DAISH iaitu ad-Dawlat al-Islamiyya fī’l-‘Iraq wa’sh-Sham.

Di dalam hadith Nabi S.A.W ada mengatakan tentang sifat-sifat ISIS ini iaitu : 

1) Kalau kamu melihat bendera hitam yang daripada Timur,
- tidak syak lagi ISIS ini memang dari Timur
2) Nama-nama mereka ini kunniah iaitu ada berbunyi Abu, 
- nama ketua ISIS ini ialah Abu Bakar
3) Nisbah mereka adalah negeri mereka iaitu Al Baghdadi,
- dan nama ketua mereka Abu Bakar Al Baghdadi mereka dari Baghdad (iraq)
4) Rambut mereka panjang macam rambut orang perempuan,
- memang jelas rambut orang-orang ISIS ini panjang
5) Mereka membunuh orang-orang Islam sedangkan Yahudi laknatullah dibiarkan,
- mereka membunuh semua orang yang dianggap berbuat Bida'ah, maka darah orang yang membuat Bida'ah ini halal utk dibunuh dan mereka tidak membunuh pun orang yahudi (yang memang sepatutnya dibunuh).

Jika kita melalui saat ini, saat dimana ISIS berleluasa maka kata Nabi S.A.W "jangan kamu bergerak dan jangan kamu berbuat apa-apa...kerana mereka akan berbunuhan sesama sendiri sebelum turunnya Imam Mahdi."

Jadi jelas bahawa Nabi S.A.W telah memberikan peringatan bahawa berdiam diri itu dan jangan melakukan apa-apa dan itulah yang terbaik untuk kita buat masa ini.

Saya teringat cerita yang diceritakan oleh sahabat saya di Iraq bahawa setiap hari DAISH/ISIS ini akan sesuka hati menangkap orang dan membunuh mereka tanpa belas kasihan. Tidak kiralah anda sunni atau syiah, sama sahaja semuanya akan dibunuh. Setiaap hari ada sahaja bunyi bom yang meletup hingga sahabat saya tu nak ke gym yang berada tidak jauh dari rumahnya pun tidak berani untuk keluar. Bayangkan betapa bahaya dan ganasnya DAISH/ISIS ini.

So, moral of the story, kita perlu berhati-hati dan sentiasa mengambil tahu perkembangan dunia kerana kita sesama muslim adalah saudara dan kita mempunyai tanggungjawab bersama. Kita buatlah apa yang termampu seperti donation dsbnya. In sya Allah semoga usaha kecil kita ini memberi manfaat.


Read More...

11.16.2015

The clock is ticking !!! Victor Frankenstein Movie


The clock is ticking !!! 

Victor Frankenstein Movie...






A film by 20th Century Fox will be in cinema on 26th November 2015. 
Don't miss it..

Radical scientist Victor Frankenstein (McAvoy) and his equally brilliant protege Igor Strausman (Radcliffe) share a noble vision of aiding humanity through their  research into immortality. But Victor’s experiments go too far, and his obsession has reached over the limit. Only Igor can bring his friend back from the brink of madness and save him from his monstrous creation.


Read More...

Love Supermoon, Rugi Sapa Tak Tengok!!!


Love Supermoon, Rugi sapa tak tengok!!!



Sapa yang dah tengok cerita ni??? Best giler...Tak sangka pula cerita yang simple je jalan cerita nya jadi satu cerita yang best. Para pelakon pun menarik juga. Ia tentang kisah 5 sekawan yang mana Razak (watak utama Farid Kamil), Sulayman (Zain Hamid) dan Triz (watak utama Nadiya Nisaa), Nina (Rita Rudani) dan Tiha (Anne Ngasri) yang memang kaki gosip memanjang. 

Sulayman (Azhar Sulaiman) merupakan kekasih kepada Nina(Rita Rudaini) yang berkawan baik dengan Triz. Razak dan Triz hanya mengetahui tentang perihal masing-masing menerusi ‘gossip’ yang disampaikan oleh rakan baik mereka.

Nak dijadikan cerita Razak ni seorang Dr yang juga playboy. Triz pula sering gagal dalam bercinta. Sehingga la dia bertemu dengan Azman (Azhar Sulaiman) yang mengongkong, suka menggunakan duit Triz, tidak pernah menyokong apa saja minat Triz. Namun, Triz tetap menyayangi Azman kerana sifat negatifnya itu dianggap sebagai tanda cinta Azman kepada Triz.

Selepas bertahun-tahun mengharungi pelbagai masalah cinta dan liku-liku kehidupan, Razak dan Triz dipertemukan oleh takdir dalam keadaan di mana kedua-duanya mahu memulakan kehidupan yang baru. Ha, maka disini la mereka mula berhubung sebagai kawan. Namun, tipula kalau lelaki dan perempuan berkawan baik mesti salah seorang akan ada rasa cinta pada seorang lagi.
So disini wajibla Triz kan.....Sehinggalah Razak mempunyai kekasih baru Marina. Maka Triz rasa terasing....Membawa diri ke Johor Bharu...(emmm Johor lagi). Dan akhirnya pemergian Triz membuat Razak rasa sunyi. Maka barulah Razak sedar yang cinta sebenarnya adalah Triz. Kerana dengan Triz, Razak boleh menjadi diri sendiri................So jangan lupa saksikan LOVE Supermoon....Bab kenapa nama dia Supermoon, hhaha ini kena saksi kan sendiri.
Read More...

11.11.2015

Tuan Anas Mikael....Siri Terbaru

Ok, sapa yang dah tengok siri terbaru Tuan Anas Mikael. Sepanjang minggu ini siri ini telah ditayangkan 2 kali Isnin dan Selasa tepat jam 10.00 malam. Setakat 2 siri yang dimainkan ini memang best. Tambah lagi heronya Pisces: Aaron Aziz dan heroinnya Zara Zya seorang Libra. Tak dapat nak ditangkis lagi bahawa ini adalah merupakan gandingan yang mantap dengan lakonan Zara Zya yang bersahaja dan lakonan macho Aaron Aziz.

Sinopsisnya agaknya lebih kurang sama dengan cerita-cerita sebelum ini namun lebih menarik. Macam ni cerita nya :


"Puan Sri Tengku Anansa telah memberikan Tuan Anas Mikael tempoh selama tiga bulan untuk mencari perempuan yang sempurna bagi menolak calon pilihannya, Safra Ariana, cucu Tun Akhiruddin.
Oleh kerana, setelah hampir dua bulan mencari, Tuan Anas Mikael tidak berjumpa, jadi dia merancang untuk menyiapkan Ayu Maisarah, anak tukang cuci rumahnya itu, sesempurna kriteria yang dia mahukan tanpa Ayu Maisarah tahu tujuan sebenarnya dia menjalani semua latihan-latihan yang disediakan. Yang Ayu Maisarah tahu, Tuan Anas Mikael sedang menyiapkan dia sebagai pengurus projek di Krabi.
Di sebalik rancangan ini, Tuan Anas Mikael tidak tahu, Ayu Maisarah menyimpan rahsia besar daripadanya. Akibat daripada takut identiti sebenar Ayu Maisarah terbongkar, Ayu Maisarah telah bersetuju dengan penyamaran itu.
Namun, hal yang melibatkan hati dan perasaan bukan boleh dibuat main-main. Sewaktu dalam tempoh Ayu Maisarah menjadi kekasih Tuan Anas Mikael, Ayu Maisarah mula jatuh cinta. Takut dengan peristiwa hitam dalam keluarganya bakal berulang kembali, Ayu Maisarah menyimpan rasa cintanya terhadap Tuan Anas Mikael secara diam-diam.
Tetapi... Di Krabi...Tuan Anas Mikael mengaku sudah jatuh cinta kepada Ayu Maisarah menyebabkan Ayu Maisarah mula memasang angan-angan dan memetik segala bintang dan bulan. Apabila tiba waktu yang ditetapkan, Tuan Anas Mikael telah menukar hasratnya dan memilih wanita lain.
Konflik mula memuncak, Tuan Anas Mikael ditakdirkan dalam kesusahan. Untuk menolong Tuan Anas Mikael, Ayu Maisarah terpaksa membongkarkan rahsia identiti dirinya sendiri dan mendedahkan dirinya untuk dibunuh.
Tetapi adakah pengorbanannya itu berbaloi? Perlukah Ayu Maisarah terus menyelamatkan Tuan Anas Mikael atau membiarkan Tuan Anas Mikael yang kekwat itu.... Mati selepas apa yang telah Tuan Anas Mikael berbuat kepadanya?
Hahhaa, begitu lah lebih kurang jalan ceritanya. Kalau nak tahu Penulis Novel ini ialah : Syamnuriezmil dan harga sebuah novel ini ialah RM25 (semenanjung) dan RM28 (Sabah & Sarawak). Novel ini boleh didapati di kedai-kedai buku. Tapi saya nasihatkan tengok siri ini di kaca televisyen anda dan nak lagi best beli lah juga novelnya.
 
So, jangan lepas kan peluang untuk melihat cerita siri ini. Saya dan kawan-kawan siap rakam lagi menggunakan astro beyond. Bukan apa takut terlepas ceritanya. Ok jumpa lagi...




Read More...

Benci



Benci


Hari ini aku merasa sangat benci,
Benci kepada orang-orang yang tidak pernah cuba untuk faham,
Aku telah sehabisnya berusaha untuk menjadi yang terbaik,
Namun masih belum cukup,
Aku sudah lakukan kesemuanya,
Namun masih belum cukup,
Kenapa mereka begitu ?,
Kenapa mereka tidak berubah,
Mereka mahukan kan waktu ku,
Apa aku tidak berhak untuk berdiri sendiri?.
Mereka mahukan kasih sayang dari ku,
Apa tidak cukup kah selama ini yang aku berikan,
Sesungguhnya manusia itu tidak pernah puas......


Read More...

Zodiac Pisces



Pisces


part 1:

We are the last sign of the zodiac,
that's why we have a mix of characteristic from all the signs.

We might get really emotional from time to time,
 but that's just because we feel so many things.

We are at heart, dreamers....,
Coz whatever we can imagine we can transform it into really.

We are very intuitive,
and we can sense your feelings without you saying anything,
Strange haa....

We don't hold grudges,
We forgive coz that is our forte.



Read More...